God Jul.

Till alla er därute. God Jul till er som är nära såväl som en bit härifrån.
 
Jag har alltid varit hemskt traditionsbunden när det handlar om just jul. Som barn har jag haft fantastiska jular jämt med vår stora släkt. Mycket folk - ju fler desto bättre, mycket och god mat, Kalle, tomte, närvarande och härliga föräldrar som dessutom skämt bort oss med alldeles för mycket julklappar varje år och så avsluta dagen med att träffa fler av dem vi inte hunnit träffa under dagen. Stressigt, intensivt och alldeles alldeles underbart. 
 
Mardrömmen har varit när någon som varit en viktig del av min julafton kläckt att man lika gärna kan åka utomlands över jul. Aldrig i livet. Julafton. Ska. Vara. Som. Julafton. Alltid. Varit.
 
Jag har stångat min panna för att varje år se till att få chansen att återfå den där känslan av total eufori och lycka som julafton inneburit, att just för den där dagen få vara liten igen. 
 
Men det är jag inte längre. Det handlar inte längre om att mina föräldrar varje år ska återskapa de där jularna så som vi minns dem, för oss. 
 
Nu är det upp till mig att se till att älskade Flix får samma fantastiska uppväxt, härliga minnen och spända förväntningar inför jul som vi haft. Julen har, precis som allting annat, fått en helt ny innebörd. Det är annorlunda.
 
För en sekund tänker jag att man kanske skulle åka utomlands över jul nästa år. I nästa sekund tänker jag att om det blir vad Felix vill framöver så har jag misslyckats med att skapa den jul jag vill att Felix ska få uppleva. Och jag ska aldrig yttra att tanken ens slagit mig. 
 
Mina föräldrar lyckades. Jag ska ägna mina kommande jular till att dels tacka och återgälda allt vad de gett och ger varje dag, och dels till att se till att Felix får jular att minnas och älska precis så som jag alltid gjort. För det är vad jul handlar om nu när jag slutat stångas, stigit ur min barnsliga liten-för-en-dag-och-aldrig-växa-upp-bubbla.
 
Att veta att jag kan misslyckas ger mig ångest. Felix är fortfarande så liten att han inte riktigt förstår, tur det, att man får ett övningsår. För kanske hade jag inte riktigt förlikat mig eller förstått innebörden av årets jul. Efter idag har jag det. Därför vill jag lyckas bättre nästa år. Tur, att man får ett träningsår. 
 
God Jul, jag hoppas ni haft en fantastisk jul -utifrån vad jul är och innebär för just er
❤🎅🎁❄🎄⛄


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0