God Jul!

Jonas är hemma. Anders är här. Mamma och pappa såklart också. Massor med snö, kall luft, frostiga träd och doft av en julskinka som ingen kan hålla tassarna borta från. För mamma har lyckats alldeles fantastiskt bra just i år! Äsch, det gör hon varje år egentligen... Men man hinner ju glömma från förra året -vilket ju är bra- därför blir julen lika välkommen och efterlängtad och härlig från år till år!

Jag och mormor klädde granen igår. Förra året hann jag inte med, och vart så klart jättebesviken eftersom jag stått för det bestyret...jämt...så länge jag kan minnas! När jag kom susande med bilen gjorde jag min vana trogen och kikade in genom fönstret för att se så granen inte redan var inne, men i år så var allt alltså som vanligt igen.  Allt blir ju inte som man tänkt sig ibland (aldrig när man pratar om mig), och så inte heller igår då, för naturligtvis fungerade ingen av alla ljusslingor som vi fann. En (den äldsta -så gammal så den hade ljus gjorde av glas) fungerade otroligt nog först. Ändå tills vi nästan fått i den. Då kraschade ett ljus och den blev svart som de andra. Som tur är har de en röd slinga med blommor, låter helknasigt, jag vet, men den är rätt fin, som helt enkelt fick agera julgransljus, sedan lite glitter och kulor och klockor och sedan komplett! Förutom stjärnan som vi inte heller kunde hitta. En lite lite annorlunda julgran men väldigt väldigt fin! Och julen började alltså precis som den ska.

Snart kommer alla. Vi äter här i år. Och jag är full av förväntan. Jag känner mig som sex år igen. Och magen kommer pirra lika mycket när tomten kommer, som när jag var sex år. Det kommer bara vara jag som ser på Kalle Anka, de andra vill inte, så jag ser bara ett tag, till Långben och Musse har åkt husvagns klart. Hanna och Lovisa kommer och stå och spana efter tomten genom fönstret, och Hanna kommer ropa först "Nu kommer han, jag ser lyktan!" precis som förra året eller när vi (jag och Lovisa) var sex år. Känslan att få ta emot första klappen från tomten eller när mamma ska ta kortet "Ställ er brevid tomten nu" kommer var lika som när jag var sex år eller sju eller åtta, det spelar ingen roll. För julen är alltid lika. Har alltid varit och ska alltid vara såhär. Allafall för mig.
Om jag får bestämma. 

Riktigt riktigt God Jul till er alla, hoppas ni får det lika härligt och mysigt som mig!
Ta hand om varann, det är det som julen går ut på!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0