Svinvaccin.

Vaccinera sig, eller vaccinera sig inte. Jag vet inte. Fortfarande inte, kanske jag ska skriva. Ena dagen ska jag, nästa ska jag inte. Som tur är var sista dagen att bestämma sig på idag. Och idag ska jag inte. Tror jag. 
Det spelar inte någon roll hur många man frågar, svaren ger bara ytterligare bekräftelse på vilken generellt rådande förvirring som läkarnas respektive rekommendationer svept in oss i. För de är inte övertygade åt något håll de heller.
Jag väljer (idag) att tro på att det ändå är lite bra att gå i någon sorts virus dimma och försöka bygga upp någon slags försvar mot dessa bacillusker, istället för att enträget försöka skydda sig mot allt man kan. Borde inte det leda till större känslighet i längden?
Dessutom räknas väl ändå den här pandemin som, för de flesta, ganska mild? En del som bevisligen haft den visste inte ens av det. Jag är ung och frisk, och tillhör inte någon riskgrupp. Bara för att jag plitat ner det nu så åker jag väl dit så det sjunger om det... De skrivs aldrig om hur många som dör i den vanliga influensan varje år.
Vaccinet är snabbt ihopkokat för att ge oss skydd så fort som möjligt. Läkemedelsföretaget som producerat vaccinet har dessutom avsagt sig allt ansvar för eventuella biverkningar längre fram. Det ger mig kalla kårar.. Och jag föreställer mig historielektionerna i skolan om hundra år; "folket var så rädda för influensan som härjade att det gjorde vad som helst för att skydda sig mot den, vad de inte visste då var..."
Tyskland väljer att inte ge vaccinet till högre "ämbetsmän" (VIP:s) eller millitären, då det innehåller vad det nu var. Varför? Dessutom är vaccinet starkt ifrågasatt i många andra länder också...
Det är diskussioner om metallernas vara eller icke vara, eller snarare kvicksilvrets. Jag vet inte vad jag ska tro, men faktum kvarstår att det inte är bra, att det är konstgjort, samt att det är någonting som kroppen inte klarar av att bryta ner.. Eller? 

Jag vet inte om det är mig, eller Er som jag försöker övertyga här. Men till vaccinets försvar så måste det ju vara någon vettig mening med det. Regeringen (eller var det landstingen) vill att 90% av befolkningen vaccinerar sig. Vore vaccinet hur hälsofarligt som helst skulle det innebära utrotning av det svenska (och europeiska) folket, och det vill jag verkligen inte tro är baktanken. Det som får mig att vilja vaccinera mig, är för att i eventuella fall skydda andra som av olika skäl inte kan vaccinera sig, riskgrupperna, små barn och som sagt -andra. Dessutom vill jag ju såklart inte dö om jag nu skulle bli smittad av och få den värre varianten. 
Men men, valet är gjort och som sagt, och idag på D-dagen, så var jag Nej. Så nu återstår bara att se om, när och hur influensan bryter ut, och vilka som blir drabbade...         


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0