Chocolate cake delux

Igår hade vi en riktig  hemmamyskväll. Tog oss tid att laga mat, hade skumkalas i badkaret, massage, såg på idol, åt maten -hemgjorda köttfärspiroger. Och så avslutade vi det hela med en syndigt god kladdis, innan vi somnade till Barca-matchen på tv4+...
Men det var det där med chokladkakan. Jag bakar gärna, så jag har provat massor med recept men måste nog konstatera att den här slår rekord i sin kategori. Den är inte nyttig för fem öre, men det ska inte en chokladkaka vara heller. Dessutom kan den serveras med daimgrädde -det hade vi, bara för att provocera alla nyttignissar lite extra!

Stulen fransk chokladtårta
250 g smör
250 g mörk choklad (jag hade bara 200g, men det gick alldeles lysande)
5 ägg
2,5 dl socker
3 dl mjöl
1 krm salt

Daimgrädde:

1,5-2 dl grädde
1 msk kakao
1 msk florsocker
2 dubbeldaim
  • Smält smöret. Bryt ner chokladen i smöret och rör tills allt har smält.
  • Vispa upp socker och ägg. Blanda ner chokladen.
  • Blanda mjöl och salt. Rör ner i smeten.
  • Smöra och bröa formen (ca 23 cm diam). Häll i smeten och grädda i 175grader i 15-17min (jag glömde bort min så den fick grädda i 20 min -det visade sig bli helt perfekt i min ugn). Kakan ska vara kladdig inuti.
  • Vispa grädden med kakao och florsocker. Slå sönder daimen och blanda ner i grädden. Ev. kan grädden bres på kakan vid servering, annars serveras den brevid.
Tyckte kakan var super som trots att den var så kladdig kunde serveras ljummen, och fortfarande hålla ihop, inte flyta ut! Att använda riktig choklad istället för kakao gör verkligen skillnad, och enklare kan det inte bli!
Voila!


Kommentarer
lovisa

ahh,smarrigt värre..du vet ju vart mitt kök finns=) måste ta o ses snart iaf=)

2009-09-23 @ 17:48:25


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0