It's called Christmas.

Jamen jaha. Jag håller på och funderar på hur jag ska få julstämningen att infinna sig... Men jag vet inte om det faktiskt går, om jag kommer lyckas. Jag har ju trots allt inte ens fattat att det är december!

Så jag funderar vad det är som "gör" julen egentligen. För vi har gran, lussekatter, adventsljusstake, stjärnor i fönstren, adventskalender -you got it, rubbet! Förutom snö då förstås... Men det har ju förekommit jular utan snö hemma också, och ändå varit jul. Jag kommer ihåg en gång när våran tomte kom på cykel...

Det enda jag kan komma fram till är att det sitter i "hur man brukar göra". 
Det är det enda som makear sense -det är det som är jul. Genom att tänka vissa tankar och göra på ett visst sätt vid samma tidpunkt varje år, så framkallar man kanske julen? Jag tänker ayy det är ens vanor som gör att julen blir vad den är.
Jag gör verkligen inte som jag brukar och tänker säkerligen inte heller samma tankar som jag brukar vid den här tiden. Jag har faktiskt försökt lite lite grann, att tänka menar jag. Men det fungerar inte, det enda som händer är att jag får hemlängtan. Så jag låter bli.

Det kan kanske kallas jul, men det blir ändå inte det för mig. Jag tänker nu att ni tycker lite synd om mig som är så galet mån om att julen ska vara som alltid, men vet ni; just därför känns det förvånansvärt nog väldigt bra. Julen för mig är där hemma. Och jag är här. Jag och min jul är helt enkelt inte på samma ställe det här året. Och jag behöver inte julen här.  

Men jag ska ändå köpa lite julklappar, och äta lite julmat (tror jag). Fyra dagar kvar till...fredag då! ;) 


Kommentarer
Kusin H

Hmmm, jag tror att det är doften av jul som saknas ;) Det luktar ju på något speciellt sätt på jul, eller hur? Kanske kan köpa en hyacinth för att komma på rätt spår! :)Men tur att Skype finns! Vi får höras på fredag! Och tack för julkortet´, som var väldigt fint! Jag hann ju som vanligt inte med postgången i år..haha..så jag skickar ett elektroniskt GOD JUL!!! från oss här hemma! Ha det bra! Ps. du tar väl en massa kort på alla fina juldekorationer där borta?! :) Kram

2010-12-21 @ 12:50:31


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0