Amerikaner vet ingenting...

...om något annat än Amerika. Sverige och Schweiz är troligen same shit. Båda börjar på S. Patriotismen lyser stark, men man undrar om de inte studerar annat än sitt eget land? De vet inte vad som händer i andra delar av världen. Förutom kanske när något annat land möjligen skulle kunna utgöra ett hot mot The land of freedom and braveness. Det var allafall mitt intryck när jag kom hit. Och det är det till viss del fortfarande. 

Skillnaden är att jag plötsligt inser att jag (efter bara 3 månader) också är där. Jag har inte en susning om vad som sker i världen runt omkring mig. Och vad värre är -amerikanerna har åtminstone stenkoll på sitt eget land -vad som händer och sker. Jag har inte ens det! Jag vet inte vad som är aktuellt för tillfället här -och inte någon annanstans heller! 

Jag läste just Expressen -den svenska dagstidningen- och fick reda på att det varit ett gisslandrama i en skola här i USA, om Wikileaks och att El Classico ägt rum. Och jag har inte haft en susning. Eller när det var något val här i krokarna för någon månad sedan, vad handlade det om? Hade jag varit i Sverige hade jag garanterat vetat om allting.

Jag lever plötsligt i min egen fördom. Eller nej... i en helt helt egen bubbla...  


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0