A day at the Library.

Idag har varit en rätt bra dag. Som alla andra. Det är snart Thanksgiving så det är lov.

Vi har varit en tur till biblioteket för att införskaffa diverse tidsfördriv, och det var roligare än vad det låter.
Vi hittade en bok om Sweden, och där fick man lära sig mycket nytt om ett land man redan trodde man kände. Molly fick bland annat stifta bekantskap med samerna, ett folk som hon aldrig varken sett eller hört om -och hon kallar sig svensk! Dessutom visades en bild av majstången och folk som dansade runt den, men varför de valt just den bilden är ett mysterium ändå, för människorna hade badkläder på sig -badbyox och bikinisar! Och något barn var spritt språngande! Eh? "Jaaamen jaha..." säger Molly " ...det är alltså därför alla frågar mig om vi går runt nakna hemma..." . Ja, kanske då.
Och en stund senare konstaterade vi att vi nog ändå fick lov att låna hem boken. Och (återigen) Mollys sammanfattning så här långt är; "Ja, men antingen ser man ut som de där semi-människorna om man är svensk, eller så är man naken alltså." Som sagt, samerna var för henne fullständigt främmande.  
Åh, fick bara lov att ta en bild av bokens Glossary, så här har ni dem -svenskans (uppenbarligen) viktigaste ord:
                      
                      


*Jag har också köpt en jacka. Jag erkänner. Idag, men den var också tokfin. Och så är det inte lika glassigt varmt i New York som det är här nere, så den behövs om inte annat där.

*Det har börjat julpyntas här runt om i neighbourhoodet. Ni ska såklart få bevis. Det är tydligen så, och det kan ju faktiskt vara bra... Att man börjar pynta här ganska tidigt och njuter av det, sen är julen själva finalen. Och så åker allt undan igen, typ den 26:e december. För då är julen slut. Inte som hemma att man drar ut på det ändå till sent i januari...

*Och ni kan inte ana min lycka när jag såg vad som kommit med posten idag...
                                                   
Det var kärlek på hög nivå vill jag lova! Tusen tusen tack!

*
I lördags var jag medbjuden på en Potluck -ett knytkalas, och det var trevligt. Vi åt, drack (inte jag som ju fick lova att köra hem), pratade och satt ute på verandan runt en stor eld och hade det hur gött som helst ändå till långt in på natten. Och när jag kom hem blev det massor med kvalitetstid med Tobisen på skype. Vi får ju lov att passa på när vi inte går om varandra! Så det var nästan morgon innan jag kom i säng.

*Söndagen blev en välförtjänt sovmorgon. Sedan faktiskt till North Georgia Premium Outlet Mall, där det blev Converse dojjor. Sandalerna funkar inte riktigt längre -inte jämt. Det är kallt på kvällarna och morgnarna. Och, eftersom jag inte kunde bestämma mig för svarta/vita eller höga/låga så ja, blev det två. Dessvärre båda låga! Haha! Men jag har gjort en överenskommelse med mig själv om att köpa ett par högre sen. Men bara ett par, så jag måste överväga färgen ordentligt bara! Sen blev det Ensam Mamma, och det är ju såå spännande. Sista avsnittet nästa vecka väl? Åh, jag som inte vill att det ska ta slut! 

 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0