Take charge!

Full av insikter. I ständig utveckling. Det är sådana vi är vare sig vi vill eller inte. Skillnaden är medvetenhet. Är vi närvarande har vi möjlighet att påverka processen. Styra den i den riktning som gynnar oss, gör oss till bättre individer, eller åtminstone mer välmående ("bättre"är en fråga om objektivitet eller subjektivitet och därför egentligen högst orelevant; bättre i vems ögon?). För det är väl inte nytt för någon att tankarna kan skena om man ger dem alldeles för stort spelrum, och det är när de passerar gränserna för vad som är acceptabelt eller önskvärt som de blir till destruktiva beteenden. Och då, tar det såå mycket mer energi och kraft att bryta mönster och ändra tankebanor att det är lika bra att göra det innan de hunnit så långt -eller ännu bättre, och det är detta som jag ville komma till: vara medveten om sina tankar från början för att kunna göra något konstruktivt och bra av dem. Dina tankar kommer alltid vara en del av dig, vi människor kan inte sluta tänka tyvärr, så låt dem därför istället utveckla dig i den riktning du önskar.
 
Släng bort alla negativa tankar. Ödsla ingen energi på sådant du inte kan påverka och byt ut "jag hinner inte..." mot "nu prioriterar jag...". Då har du fattat beslutet och handlar utifrån vad du just där då anser är viktigast för dig och ditt välmående. Det är mindre angeläget för omgivningen att ifrågasätta och dessutom motverkar det din egen känsla av otillräcklighet när du talat om för dig själv att du gjort ett aktivt -medvetet- val.
 
Hörni, jag önskar att jag var proffs på det här jag just skrivit. Det är jag inte. Det är snarare något jag måste bli mycket bättre på. De flesta tror jag måste träna på det här, för det är applicerbart på stort som smått. Och tycker du själv att det inte är något för er att du inte behöver träna eller bli bättre på något, grattis -antingen (förhoppningsvis) har du en fantastisk, härlig balans i ditt liv, eller, så har du massor med olyckliga människor runt omkring som du är för självupptagen för att lägga märke till.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0